Thursday, July 15, 2010

18 universiti terima penarafan cemerlang

Kuala Lumpur, 15 Julai 2010 - Tujuh institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan 11 institusi pengajian tingg (IPTS) di negara ini menerima pengiktirafan cemerlang atau Tier Lima menerusi Sistem Penarafan Institusi Pengajian Tinggi (SETARA) yang dikendalikan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).

Bagaimanapun, masih tiada IPT mencapai Tahap Terbilang atau Tier Enam, iaitu peringkat paling baik, kerana tidak menepati kriteria ditetapkan MQA.

Penarafan itu dilakukan setiap dua tahun bermula 2007, bagi mengukur kedudukan IPT awam dan swasta dalam usaha kerajaan meningkatkan taraf institusi pendidikan tinggi negara ke peringkat antarabangsa.

Pengerusi MPMN, Muhammad Syafiq Aziz berkata keputusan ini sudah pasti menggembirakan semua warga kampus yang berkenaan selepas bekerja keras dalam sesi penilaian yang dilakukan oleh MQA.

Sementara itu, Timb. Pengerusi MPMN, Mohd Fadzil Jamal berpandangan setiap warga kampus samada pihak pentadbiran dan mahasiswa harus mengetahui perkara ini agar menjadi motivasi dan inspirasi untuk terus cemerlang pada penilaian yang akan datang.

Pada 2007, hanya Universiti Malaya (UM) menerima Tahap Cemerlang dan UM mengekalkan kedudukan itu pada SETARA 2009.

Pada 2009 pula menyaksikan 11 IPT awam dan 14 IPT swasta menduduki Tier Keempat, iaitu Tahap Sangat Baik, manakala empat IPT menduduki Tier Tiga atau Tahap Baik. Tiada IPT disenaraikan pada kedudukan Tier Dua (Memuaskan) dan Tier Satu (Lemah).

Pada SETARA 2009 ini juga terdapat 11 IPT tidak dapat diberi penarafan disebabkan pelbagai faktor seperti baru ditubuhkan, tidak menawarkan program ijazah pertama, tiada pelajar tahun akhir atau belum menghasilkan graduan.


No comments:

Post a Comment