Tuesday, July 6, 2010

APCO : Keghairahan kerajaan dan kerisauan rakyat

Pendedahan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 30 Mac lalu berhubung peranan badan perhubungan komunikasi antarabangsa yang bernama APCO Worldwide dengan kerajaan Malaysia pimpinan Datuk seri Najib Razak telah menimbulkan kegelisahan di kalangan rakyat sekaligus telah mencalarkan imej Malaysia di luar negara.

APCO yang dikaitkan dengan rejim zionis Israel itu dikatakan berperanan menjayakan program untuk mempromosi dan meningkatkan imej Malaysia di luar negara. Dari sudut pandang positif, usaha ini dapat menarik pelabur asing ke dalam negara tetapi kita mempertikaikan tindakan kerajaan menggunakan sebuah syarikat yang jelas mempunyai kaitan dengan golongan Yahudi yang sememangnya menjadi musuh umat Islam.

Di laporkan usaha kerajaan mengambil khidmat Sayarikat APCO ini telah menelan hampir 20 juta. Untuk rekod, APCO pernah berperanan membaiki imej pemimpin dunia yang amat buruk dari segi penyalahgunaan kuasa, rasuah dan mempunyai rekod buruk dalam hak asasi manusia seperti Sani Abacha (diktator Nigeria).

Kita di peringkat mahasiswa sangat kecewa dengan berita yang menggemparkan ini kerana ia berkait dengan soal prinsip, maruah dan keselamatan negara. Apa tidaknya, Malaysia yang gah diwar-warkan sebuah negara Islam sanggup bekerjasama dengan alat rejim zionis Israel yang nyata mempunyai kebencian terhadap umat Islam dan telah menghenyak serta menyembelih sauadara Islam kita di Palestin. Keselamatan negara juga dalam keadaan membimbangkan kerana dikhuatiri maklumat strategik negara bocor ke tangan rejim zionis Israel ini.

Kita juga mempersoalkan wang rakyat digunakan sewenang-wenangnya tanpa memikirkan nasib rakyat yang sepatutnya berautoriti mendapat manfaat daripada kerajaan. Ramai di luar sana seperti golongan miskin dan mahasiswa harus dibantu untuk meningkat taraf hidup mereka. Sebagai contoh wang 20 juta itu boleh dirancang untuk diagihkan kepada golongan miskin secara berperingkat. Selain itu, wang tersebut boleh dijadikan biasiswa kepada mahasiswa terpilih untuk membangunkan modal insan yang nyata memberi manfaat kepada negara.

Walaupun kerajaan telah mengumumkan untuk membatalkan perjanjian dengan syarikat APCO ini, Pendana Menteri pimpinan Datuk Seri Najib harus mewakili kerajaan menjelaskan kepada rakyat untuk menjawab segala persoalan berkaitan isu ini dan segera memperbaiki imej Negara yang telah tercalar di luar negara.

Justeru, kita berharap tiada lagi kerjasama di antara Malaysia dengan rejim zionis Israel ini. Usaha yang telah menimbulkan kerisauan dan kebimbangan rakyat negara ini bukan dari segi aspek keselamatan negara sahaja malah membabitkan tadbir urus kerajaan yang tidak berintegriti, telus dan amanah.


Mohd Fadzil Jamal
Timb. Pengerusi Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN)

No comments:

Post a Comment